Fusion 105 Carbon Ultra bygger på samma moderna geometri som friåkningsmodellen Fusion 105, men i en ultralätt konstruktion som endast väger 1 500 gram i längden 179 cm. Om du gärna går långt med lätt utrustning med målet att åka puder är det här din topptursskida.
Samtidigt som vikten hållits nere till ett minimum så har vi inte sparat på utförsegenskaperna. Fusion 105 Carbon Ultra har en konstruktion med indragen skärning samt progressiv rocker i tip och tail som skapar en smidig och lekfull åkkänsla. Den väl avvägda midjebredden på 105 mm är tillräckligt bred för att flyta bra även i djupt puder men ändå hålla en trygg kant på hårdare underlag.
Den avancerade konstruktionen bygger på en träkärna i spänstig poppel och lätt paulownia som kombinerats med två lager offsetskuren kolfiber. I tipen har vi lagt in det ultralätta rymdteknikmaterialet Tubecomb för att minimera svingvikten, och i tailen finns en insert av ABS för ett bättre fäste för stighudar. Racegummidämpning minimera vibrationer på hårt underlag.
Fusion 105 Carbon Ultra är en renodlad topptursskida och passar bäst att monteras med en lätt techbindning som exempelvis ATK R12 eller Marker Alpinist för att få ner den totala vikten och maximera uppförsegenskaperna.
Alternativ
För en lätt friåkningsskida som har mer mångsidiga egenskaper, kolla på Fusion 105 Carbon.
Om du går längre turer och är ute efter låg vikt framför allt rekommenderar vi Fusion 95 Carbon Ultra.
Längder
172 | 179 | 186 cm
Tip
133 | 134 | 136 mm
Midja
105 mm
Tail
121 | 121 | 124 mm
Radie
18 | 19 | 21 m
Vikt per skida
1440 | 1500 | 1630 g
Kantvinklar från fabrik
88/1,5 grader
Monteringspunkt
-80 mm från ”true center”
Rekommenderad längd
Kroppslängd
Tubecomb
För att minska skidornas svingvikt använder vi det ultralätta materialet Tubecomb i tip och tail. Dessa cylindriska och tubformade strukturer utvecklades ursprungligen för flygindustrin som den ultimata absorbenten för rörelseenergi och vibrationer. Dessa egenskaper i materialet, i kombination med den lätta vikten, är anledningen att vi använder Tubecomb i våra skidor.
Racegummidämpning
För att minimera vibrationer på hårda underlag, exempelvis isiga backar och vindpackad offpist, använder vi 1,5 mm racegummidämpning i tip och tail från österrikiska Haberkorn GmbH. Vi använder också 0,2 mm gummifolie i skidorna för att ytterligare stärka konstruktionen och öka hållfastheten mellan olika material.
Träkärna av poppel/paulownia
Våra lätta skidor är gjorda av en kvistfri, vertikallaminerad träkärna av spänstig poppel och lätt paulownia. Denna kombination av träslag ger skidans lekfulla, livliga och smidiga karaktär. En CNC-fräst och integrerad 55x650 mm bindningsplatta av bok säkerställer montering av bindningen.
Prepreg glas- och kolfiber
Vi är ganska unika med att använda så kallad Prepreg i vår skidtillverkning. Detta innebär att vi enbart arbetar med torrt epoxilim stället för att våra medarbetare ska hantera flytande epoxi när de bygger skidor, vilket annars är praxis i skidbranschen. Våra glas- och kolfiberrullar är industriellt impregnerade med HexPly M78 från vår leverantör Hexcel, en världsledande tillverkare av avancerat kompositmaterial för flygindustrin. Detta resulterar i en torr, säker och mycket bra arbetsmiljö för våra skidbyggare samt höjer avsevärt kvaliteten på skidorna.
Österrikiskt racebelag
Vi gillar snabba skidor! Därför använder vi Isospeed 7515 racebelag av högsta kvalitet från österrikiska Isosport GmbH. Dessa belag är tillverkade av polyeten med extra hög densitet och högkvalitativ grafit för bästa glidegenskaper på många olika snöförhållanden.
Extra tjocka stålkanter
För maximal hållbarhet i våra skidor köper vi rundgående stålkanter från den välrenommerade Waelzholz GmbH, som har tillverkat stålkanter i Tyskland i över 50 år. Vi använder deras extra tjocka och hållbara Profil 132 som är 2,3 mm hög och 2,2 mm bred i samtliga modeller utom Fusion 95 Carbon Ultra. Där vi använder en 1,9 mm hög och 1,5 mm bred stålkant för att minimera vikten.
Extra bred ABS-kant
För maximal hållbarhet i våra skidor använder vi extra breda 8,5 mm ID 2500 ABS-kanter från österrikiska Isosport GmbH (jämfört med skidbranschens standardbredd på 5-6 mm).
Topsheet
För bästa slitstyrka och beständighet mot repor använder vi sublimerade 0,55 mm Isocap ICP 8210 topsheet med strukturerad yta från österrikiska Isosport GmbH.